v.20

2008-08-13 18:04:58 ♥ I väntan på Chloe

Såg på familjeliv att jag gick in i vecka 20 igår, hälften gjord.
Om man nu går efter nya BF datumet, men jag tror mera på det förra. Jaja vi får se när den lilla tittar ut :)
Jag sattsar fortfarande på nyårsafton ;D

Vecka 20 -
12 aug - 18 aug 2008
Kroppen: Nu har halva graviditeten gått och det börjar synas att du är gravid även utanpå kläderna. På vissa börjar naveln sticka ut en aning.
På de rutinmässiga barnmorskebesöken brukar man göra en del undersökningar för att följa fosterutvecklingen och för att se några avvikelser i mammans hälsa. Vid vissa av besöken kontrollerar man vikten, blodtryck, blodvärdet, urinprov och blodsocker.

Fostret: Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 cm långt och väger runt 250 g. Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna. På flickor formas vagina och äggstockarna innehåller vid den här tidpunkten över sex miljoner ägg, men reduceras till 300-400 ägg innan hon blir fruktbar. Pungen är fortfarande tom på pojkar.

Annah: Kräkandet har börjat ge me sig men har övergått till ett konstant illamående istället :)
Men har börjat att vänja mej och det stör mej inte lika mycket längre.
Det som stör mej mest just nu är att jag aldrig är hungrig, eller jo ibland såklart.
Då kommer det ett sug efter något speciellt och så fixar jag iordning det. Äter några tuggor sen är det bra, då vill jag inte se det mera. Helt galet det här med graviditeter hur det gör med kroppen.
Antar att det är därför jag vill sova hela tiden, eftersom kroppen inte får i sig speciellt mkt näring. Men jag struntar såklart inte i att äta, jag tvingar i mej så mycket jag kan.
Känner som sagt bebin hela tiden nu, men längtar tills dom "riktiga" sparkarna. Nyfiken på hur det känns och sen vill jag att darling ska kunna känna han med. Nu går det ju såfort så man inte hinner ner och känna.
Magen växer som fasen iallafall och börjar bli ordentligt hård och rund :)
Fiiint! ♥


Pratade med Barnmorskan om min samandragningar. Jag skulle ta det luuuugnt och om det fortsatte och kom tätare måste jag ringa förlossningen och åka in och stoppa allt. Så inte bebis bestämmer sig för att komma ut tidigare.
Kankse att jag skulle bli sjukskriven redan nu, för att vila och ta det lugnt. Vet inte riktigt vad jag tycker om det, men man måste ju tänka på bebis bästa.

Kommentarer
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: