v16

2008-07-07 23:36:46 ♥ I väntan på Chloe

Lite "sen" med detta, men det gör ju inte så värst mycket.
Det är nog kanske inte så många som är intresserade av vad det står, kanske bara det jag har att säga haha.


Vecka 16 - 6 jul - 12 jul 2008

Kroppen: Nu kan man ofta se att man är gravid, i alla fall om man bär tunna trikåkläder. Försök att ha lite ledigare kläder som inte klämmer åt om magen. Kanske är det till och med dags att införskaffa mammakläder. Muskulatur och skelett är nu så pass utvecklat att det vanligt att man börjar känna fosterrörelser, men det kan lika gärna dröja tills vecka 22-24 innan man med känner något. Ditt hjärta pumpar 20 % mer blod än tidigare och det kommer öka upp till 50% i slutet av graviditeten.

Fostret: Fostret mäter cirka 16 cm och väger omkring 100 gram. Fingernaglar har bildats och fostret kan rynka pannan, röra ögonen och svälja. Fostret kan även ta tag i navelsträngen och börja undersöka det vattenfyllda rummet som det befinner sig i. Det omges av ungefär 1,5 liter vatten som byts ut flera gånger per dygn vilket behövs eftersom fostret kissar ungefär med 45 minuters mellanrum. Vattnet fungerar även som stötdämpare.

Annah: Kräkandet sitter fortfarande i och har utökats till flera gånger om dagen igen från bara på morgonen.
Det som är skönt är att jag inte mår illa hela tiden, utan jag mår illa nån minut sen blir det toa och så är allt bra igen.
Hungern har kommit nu och jag äter helst hela tiden. Mat ska det vara då och inget annat snacks eller godis, bra det iallafall :). Sen börjar det hända lite på vågen nu, nångång kommer det väl? 2kg+ sen jag plussade och det känns helt okej. Magen jäser som fasen och ska försöka ordna till en magbild imorgon, för det vet jag att ni är nyfikna på?

Kommentarer
2008-07-08 08:43:31 http://moolin.se

Men, vännen GRATTIS! GUD Va kul. jag är supergla för er skull! =D

Malin
2008-07-08 11:13:00 http://moolin.se

Ja det är så spännande så jag dör nästan!

Snart är det väl förhoppningsvis min tur =)

Får man fråga om ni har försökt länge? =)

Malin
2008-07-08 11:39:26 http://moolin.se

hmm, jaaa det är vi, mer och mer på sista tiden. Nu tycks det ploppa ut barn lite var som, men jag är liet rädd. Jag har aldrig haft småsyskon eller barn runt om mig så jag är helt clueless. Men jag har bra vänenr och bra hjälp.. :)

Malin

hmm.. går inte att komentara inlägget över, men mys iaf=)



se inte filmen, du kommer gråta ögonen ur dig, ta de sen=)

..:Sarah:..
2008-07-08 16:38:43 http://moolin.se

Nu har ja läste! Men man kunde inte kommentera i det inlägget! :( Vilken söt historia.. Jag tror att det kommr gå superbra för er. Hur länge har ni varit ett par?=)

Malin
2008-07-08 17:34:52 http://annlouise.blogg.se/

Stort grattis till den lilla myran i magen! På ultraljudet kommer du förstå, jag kom ut med världens fånigaste leende. Haha! :D

Det är en helt obeskrivlig känsla.



(^.^)/



Ann-Louise [En bulle i ugnen]
2008-07-09 00:20:54 http://www.mittlivsomjag.com

Det går inte att kommentera inlägget ovan så jag skriver här.

Jag blev inte sådär "mammarusig" under hela graviditeten förutom just de minutrar jag spenderade med att se vår lille kille buffa runt i magen första gången...



Ultraljudet är fantastiskt.

MittLivSomJag
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: