Namnet Chloé

2009-01-06 20:06:48 ♥ Chloé

Chloe är ett bibliskt namn. Det kommer från Nya Testamentet och används av Engelsk-talande.
Chloe betyder "grönt skott(om växter)" blomstrande, spirande blomma.
Stavningen Cloé är vanligt i Frankrike med sitt ursprung från grekiska mytologin, Cloe var ett namn på den grekiska jord gudinnan Demeter. Chloe har använts som namn sedan den protestantiska reformationen.

Antal kvinnor med namnet i Sverige: 87
 
Chloe, (also: Chloë or Cloe) is a popular first or given name, especially in England. In Northern Ireland, "Chloe" was the most popular name for newborns from 1997 to 2002, followed by Emma in 2003.

Hur vi kom på hennes namn kanske det är någon som undrar?


Ni som läst ett tag vet ju hur vi velat och haft olika åsikter om namnet en längre tid.
Vi satt och läste igenom en massa namn topplistor på Vallingtrasket.se och P reagerar på namnet Chloé, jag har alltid gillat det och tyckt att det är ett superfint namn och vart jätteglad när han gillade det också.
Äntligen
hittade vi ett namn som vi båda fastnade för och gillade. Vi bestämde då att hålla det hemligt för alla andra tills hon kommit till världen för att slippa höra allas åsikter och för att vi inte skulle hinna tröttna på att höra namnet innan hon kom som vi gjorde med första namnvalen.

Nu är det bara det att våra föräldrar inte gillar namnet utan tycker det är så svårt att uttala.
Men vi tänker strunta i att lyssna på dom, vi har ju valt det här namnet för att det passar våran pärla, för att vi tycker det passar med oss och ja vi gillar det stark.
Men man blir ju ändå lite ledsen när dom tycker att vi ska välja något annat namn.
Men med lite övning så borde dom nog snart kunna utala det rätt och kanske kunna acceptera vårat val :)
För det utalas med i på slutet och inte med e :)


hihihi kolla minen :) Sötis Chloé


Kommentarer
2009-01-06 20:22:34 http://nathalief.blogg.se/

Tack, rätt datum gissade du med :)

Nathalie- Mamma till Athida
2009-01-06 20:47:39 http://silvermoon.blogg.se/

Verkligen ett fint namn ni har valt..Så söt man kan vara då =) Ser fram emot att få läsa din förlossnings berättelse o mer om hur du upplevde allt! Kram kram

Heidi
2009-01-06 21:18:07 http://enburkrussin.blogg.se/

men så söt hon är.. det är verkligen en liten pärla..

och vilken besämd min.. haha..

jag gillar namnet jättemycket.. ännu mer nu när jag fattade att det skulle utalas med i på slutet..

kramkram

Mamma Russin
2009-01-06 21:19:59

Vi gillar namnet och Elis har lärt barnen och mig hur man säger för han blir irriterad när vi säger fel :-) Kram

2009-01-06 21:41:27 http://annlouise.blogg.se/

Hon är så söt. :)

Jag älskar namnet! Tycker det är jättefint.

Ann-Louise [En bulle ur ugnen]
2009-01-06 21:54:12 http://psychololita.blogg.se/

äsch, sådär sa dom om namnet dante också. tyckte det var krångligtr att säga, men nu säger dom det hur bra som helst och ingen tycker det är konstigt att han är dante. det är nog bara en vanesak! :D



kraam

stina
2009-01-06 21:59:38 http://justmarvelous.blogg.se/

Tycker det är ett jättefint namn ni har valt till henne. Jag tänker att det är självklart att det låter i på slutet men det kanske inte alla gör nej...



Jättefint var i alla fall :)

Marre
2009-01-06 22:04:11 http://annlouise.blogg.se/

Hon är så söt. :)

Jag älskar namnet! Tycker det är jättefint.

Ann-Louise [En bulle ur ugnen]
2009-01-07 00:09:41

jag tycker det är fint! och det passar henne väldigt bra :)

2009-01-07 00:45:17 http://detbrinner.blogg.se/

Lite okänsligt (eller hur man ska uttrycka det) av era föräldrar att tycka att ni ska tänka om. Det är ju inte deras bäbis ;) Men ni ska självklart gå er väg och så får de lära sig att uttala det =)

Malin - brandteknologen
2009-01-07 11:13:51 http://detriktigalivet.blogg.se/

Det där namnsidan ska jag genast kolla in. Vi har också enorma problem att enas om namn. Det ända namn vi någonsin båda kunnat tänka oss har ju redan vår pojke så bebis i magen riskerar att bli namnlös... :-)

Super fin är hon er pärla!

Mia

förstår inte varför folk ska lägga sig i. jag tycker ni har valt ett jättfint namn till pärlan :)min svärmor anser att vi inte har valt ett "riktigt" namn eftersom vi har valt Meja suck

emma
2009-01-07 18:25:05

sis! ja tycker namet e jätte fint! skit va andra säger... puss J

2009-01-08 08:22:21 http://metrobloggen.se/brus

Chloé är verkligen ett superfint namn, men kan nog uttalas lite olika. En av mina bästa kompisar heter så, är hälften fransk och hälften norsk. Hennes namn uttalas dock med E på slutet...

Sara

Tycker namnet är hur fint som helst, och precis som du säger.. det är klart att de vänjer sig. Vad tror de egentligen att ni ska svara när de säger en sådan sak som att ni borde byta namn?

"Det har ni rätt i, vi tar Anna istället då.. är det okey för er?"

Zandra
2009-01-13 09:35:04 http://thewife.blogg.se/

har inte ens hunnit in hit sedan du fick pärlis! Tycker inte alls ni ska bry er i att folk inte gillar namnet.. Vi har båda gamla föräldrar (40-talister) och har nära släkt som är ännu äldre (makens morbror och mormor - 75 respektive 95 år haha) och dom tycker våra namnval är helskumma om det blir en flicka. Men jag blir bara MER taggad då att ha dom namnen. Dom fattar ju som inte.. Och jag förstår inte varför dom alltid ska uttala efter stavningen?? Det är ju helknäppt, man SER ju hur namnet ska uttalas. :D

Catti
2009-07-16 18:57:56 http://nicoleb.blogg.se/

Min dotter heter Chloe, utan é.. ville inte ha en fransk stavning då vi inte är från Frankrike. Jag och min pojkvän kom fram till det när hon inte ens låg i magen :)

Nicole - mamma till C
2010-11-07 23:23:40

hejsan.. jag precis fått en dotter och bestämt namnet Chloè precis som du.. men jag funderar lite om jag ska ändra på stavningen tilll Chloe efttersom man uttalar det med I och inte och många kanske tro man uttalar det Chloè med e eftersom det franska modemärket stavas Chloè och uttlas med E :P hehe..

hur har ni tänkt och gjort med ? hade varit tacksam för svar.. för jag vet inte hur jag ska göra :P

Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: