v20 (19+2)

2010-01-05 19:46:11 ♥ I väntan på lillebror

 

Kroppen:

Det börjar synas att du är gravid även utanpå kläderna. På vissa börjar naveln sticka ut en aning.

Vissa lider av halsbränna och förstoppning, vilket är helt naturligt. Det orsakas av att musklerna runt tarmarna och magmunnen inte är lika strama som förut. Motion, rätt kost och att hoppa över kaffe och stark mat kan underlätta. Man får också lättare hål i tänderna och ibland svullet eller blödande tandkött.

På de rutinmässiga barnmorskebesöken brukar man göra en del undersökningar för att följa fosterutvecklingen och för att se eventuella avvikelser i mammans hälsa.
Vid varje besök mäter man blodtrycket, kontroller barnets hjärtljud och mäter mammans mage. Vid vissa besök kontrolleras även blodvärdet, urinprov och blodsocker hos mamman.


Fostret:
Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 centimeter långt och väger runt 250 gram.

Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna.

 

Annah:

Naveln kommer nog inte pluppa denna gång heller, men var väldans nära förra gången uuusch haha.

Förstoppning ja, det kan man väl säga hahaha. Toa en gång i veckan så får man väl vara glad, har börjat dricka laktulos nu och hoppas på att det ska hjälpa lite. Har testa massa huskurer men inget hjälper. Jaja nog om det ;)

Om en vecka är det dax för andra BM besöket, kommer inte ihåg vad det är man gör i v20 men antagligen ingenting, bara lite prat va?

Annars känner jag mej fortfarande bra, ibland glömmer jag tom av att jag är gravid. När jag träffat folk som gratulerat har jag inte fattat åt vad haha. Hungern har iallafall slagit till och tröttheten har kommit tillbaka igen. Gäller att komma isäng i tid på kvällarna och tur att man har en tjej som iallafall sover till halv nio på morgonen. Tror dock att det är dax att börja sova middag med henne igen, annars blir det rätt gäspigt och tunga ögonlock framåt eftermiddagen.

Fostret är 25cm långt! Va det är är ju skitlångt!? Trodde den var typ en 10cm eller nått, inte konstigt att jag tycker jag känner h*n hela tiden :). Längtar tills det känns utanpå också! ♥

 

Pärlan2 ♥

lite skillnad på storleken nu och från v8 haha.

 


Kommentarer
2010-01-05 20:36:35 http://smokingcankill.blogg.se/

Åh, bebismage! Fan vad fin du är! Gravida kvinnor är fan det vackraste som finns. No doubt. :)

Patricia
2010-01-05 21:11:45 http://ambi.blogg.se/

Grattis till graviditeten så här en bit in :) Jättefin mage! Har en otrolig saknad efter min gravidmage.

Ett tips om inte laktulos fungerar, inolaxol kan göra att magen fungerar bättre. Jag kunde dock inte ta det när jag var gravid då jag mådde illa av det. Fungerar även olika för alla så en del får inga effekter alls men värt att testa kanske om inget hjälper :)

Grattis i efterskott till lilla ettåringen med :)

Anna
2010-01-05 22:08:36 http://mrslindaolsson.blogg.se/

Åh, vilken fin bild ni fick på bebis! Ser ju konturerna jättebra! :)

Fin mage också! :)

Kram

Linda Olsson
2010-01-05 22:29:58 http://salkert.se

Wow superbra ulbild!



Minna kommer gå deltid på dagis, och i början kommer hon mest sitta som i en singelvagn då jag är sjal/selemamma. :D

Johanna ♥ Blivande tvåbarnsmamma
2010-01-05 22:42:54 http://mrslindaolsson.blogg.se/

Ja, jätteroligt när man får bra bilder! :)



Vi fick veta på rul att det är en liten pojke. Men såklart är det inte 100 %. Vi gjorde 3d-ul när jag väntade Kelly, och då sa de att det va en flicka. Men man vågar ändå inte förlita sig till 100 ju. Så vi får väl se när han kommer ut helt enkelt. :)

Ni då? Ni fick också veta på rul va? men ska göra köns-ul också? Har för mig det va så. ;)



Kram

Linda Olsson
2010-01-05 23:20:59 http://majbebis08.blogg.se/

fina bebismagen :)

Matilda -90a & Snart 2barns mamma!
2010-01-06 09:13:35 http://emlisch.blogg.se/

fin mage o vilken sötnos de verkar gömma sig därinne =) kramis

Emelie, Elliotts mamma
2010-01-06 11:44:50 http://meandpeanut.blogspot.com

Åh finfin mage! Är lite avis faktiskt... Men, det får komma när det kommer liksom. Har ingen panik egentligen. :P kan tänka mig en '11.



Fin ny design också :)

Maria
2010-01-06 12:45:11

åååh vad fin du är! och bloggen är mycket fin den med :D puss puss hoppas ni mår fint allesammans.

2010-01-06 17:10:45 http://majbebis08.blogg.se/

hmm det har jag inte tänkt på, men nu när du säger det så.. jo den har nog sjunkit litegrann iallfall.

Matilda -90a & Snart 2barns mamma!
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: