> Rätt eller fel?

2008-02-15 01:20:13 ♥ Vardagsliv

Jag tycker det här är helt fel,
alla som använder tradera vet ju hur lätt det är att tjäna pengar och det är många som lever på det.

Kanske att dom skulle infört så att man betalar skatten direkt på fakturan?
För om det ska vara riktigt så borde vi ju alla få betala skatt för det vi säljer isåfall. Inte bara denna kvinna, jag är också en sömnlöskvinna och har sålt halva mitt hus och lite till (typ) på tradera. Små summor här och där blir mycket pengar efter ett tag utan att man tänker så speciellt mycket på det.

Visserligen så beror det väl på vad det är man säljer, är det så att man köper in grejer från utlandet som många gör och sen sätter ut flera av varje sak då tycker jag att man ska räknas som ett företag. Men är det sånt man har hemma, köpt på loppis m,m så varför ska man skatta då? Det är ju redan skattade saker.

Förstår ni vad jag menar? Jag är inte så bra på det med att diskutera saker och förklara vad jag tänker. Men jag tror jag lyckats någorlunda. image5


Eller kanske att dom inför så att om man tjänar över en viss summa per år så måste man skatta, men hur många är det som kommer att deklarera det? Men om man då blir kollad och får betala massa med efterskatt så får man skylla sig själv.
Man har ju blivit varnad.

Men dom som skickar från utlandet då? Hur är det för dom? Måste dom också skatta isåfall?

Kommentarer
2008-02-15 01:32:07 http://sticitup.blogg.se

jag blir irriterad på der där, jag har en massa grejjer upp på tradera som jag har köpt till 110% på loppis eller fått, varför skatta på sånt ?
jag visste inte ens om det förräns ja läste den där artikeln idag..
vadå ? får man inbetalningssedel sen ? eller får man ta med det när man deklarerar ? fattar inte..
man betalar ju redan moms på deras faktura dvs moms på utropspriset av saker...
eller har jag missatt nått :/

miff
2008-02-15 01:34:13 http://carpeannah.blogg.se

Miff:
Gick inte att gå in på din blogg så skriver här.
Jag vet faktiskt inte alls hur dom kommer göra, och om det kommer att bli nån skillnad mot innan. Jag tycker iallafall att dom kan låta tradera vara skattefritt.

Annah
2008-02-15 01:35:01 http://stickitup.blogg.se

min riktiga adress bah :)

miff
2008-02-15 01:36:58 http://stickitup.blogg.se

ja, precis!! man känner ju sig jävligt lurad om man får nån jävla inbetalningslapp till skatteverket sedan.. då skiter jag i tradera isf!

MIff
2008-02-15 01:55:28 http://stickitup.blogg.se

jag väger 90kg och är ca 179 lång :)

Har opererat bort gallblåsan med titthålskirurgi, fick "känningar" i magen 2001 när jag var 16 men fick ingen diagnos förräns 2006 och operationen gjordes i maj förra året, så nu har jag dessa äckliga gallstenar i en burk istället för i magen :)
Men det är lite drygt för jag har fortfarande kramper i gallgångarna, nått som är vanligt tydligen och som man får leva med.

och sen har jag ringat in gamla bristningar hehe

Miff
2008-02-15 03:20:34 http://stickitup.blogg.se

urscha :/ jaa.. hon får pröva sig fram, vissa saker går ju, men hårdsmällt mat, fet samt sura saker för min del kan vara en pina, det är väldigt till o från.

Hoppas hon mår bra nu då iaf :)
Det borde vara en rejäl lättnad för henne speciellt när det var så pass att de blev akut

MIff
2008-02-15 04:58:39

Å jösses

Snillen spekulerar. Självklart behöver man inte skatta för saker som säljs på Tradera. När du som privatperson säljer en sak så behöver du bara skatta om du gör vinst på det. Och då ska det dessutom vara över ett visst belopp.

Det är alltså bara när du driver verksamheten som ett företag som du behlver skatta på vinsten. Har inte något med tradera som kanal för försäljningen att göra.

2008-02-15 05:36:54

Allt är enkelt. Allt om skatt och företagande finns tillgängligt på skv.se för alla som är oroliga när det gäller försäljningen.

Driver man ett företag så ska man betala skatt vare sig man säljer på Tradera eller ej. Annars hade väl alla företag sålt på Tradera eller Blocket, det är ju inte så att de sidorna är skattefria zoner utan det är var du befinner dig som spelar in.

Momsen du betalar på fakturan till Tradera är endast på provisionen till Tradera och inte på totalsumman som hamnat på kontot.

Ett litet enkelt tips för alla oroliga:
Känns det som om du driver ett företag så gör du säkert det (du köper in för att sälja vidare). Säljer du din gamla jacka behöver du givetvis inte betala vinstskatt och moms.

Den sömnlösa kvinnan som sålde för 1 miljon kommer förbli sömlös. Det är 40% straffavgifter på ej inbetald skatt och 20% straffavgifter på ej inbetald moms. Har de också importerat och inte tullat så ska de betala in tullen och 10% i straffavgifter på tullen.

Kan tänka mig att hon kommer att få en faktura på ca 500.000 kr när allt är klart. (25% Moms på 1 miljon + skatt + straffavgifter)

Tradera själva som betalar stora summor för TV-reklam och google-reklam så att de kan få sin provision på alla svartförsäljare borde också granskas. Det är ett ruttet företag som alla borde undvika enligt min mening.

/Björne

2008-02-15 06:51:45 http://gavelli.bloggspace.se/

Beror på lite, hur man säljer det tycker jag, säljer man det för man ska sälja och ändå ska slänga det så är det en sak, men säljer man det för att få in massvis med pengar så är det en annan. men vem kan bedömma det?!

Föresten gud vilken logga du har på din blogg :)
önskar man också kunde göra sådan :(

Linda
2008-02-15 06:56:31

jag forstar nog inte riktigt vad du menar da du skriver pa forsta raden "jag tycker det ar(sic) helt fel..." for att sedan i sista stycket skriva "...man skylla sig sjalv".

i detta fallet sa anser skatteverket att forsaljningen har haft den omfattningen att den kan anses vara en foretagsverksamhet. om uppgifterna i aftonblaskan stammer sa ar jag nog bojd att halla med skatteverket.

2008-02-15 08:28:56

Hej, jag tycker också att det är helt fel att tvinga paret betala skatt. Min motivering är att: de sålde saker som de har köpt någon gång själva OCH redan betala den så kallade MOMSEN så varför ska de skatta igen? Rätta mig om jag har fel.

Tack och ha en bra dag!

Elisabeth

2008-02-15 08:36:19

Man får ju sälja varor för upp till 30000 per år utan att det behöver redovisas. Det gäller även på Tradera. http://sg.eddy.se/section.aspx?chapter=14§ion=8
Så står det litet kortfattat om skatter för egen verksamhet.
Själv gör jag smycken och ibland får man ju material över, då passar det bra att lägga upp på Tradera.

2008-02-17 15:42:24

Ni skall alla vara medvetna om att Skatteverket de närmaste åren kommer att syna säljare på auktionssiter. Allt ska ni betala moms för.
Görs det en vinst, och allt är vinst om ni inte har något inköpskvitto på varan. Så se upp alla ni "hobbyförsäljare" tå Tradera och Budera. Ni kan bli synade. då kan det bli dyrt om man inte har rent mjöl i påsen.

2008-02-17 19:02:38

___Men dom som skickar från utlandet då? Hur är det för dom? Måste dom också skatta isåfall?___

Då gäller det landets skatteregler, och du ska då betala moms + ytterligare avgifter när du hämtar ut varan på Posten om varan kommer utanför EU. Precis som när du köper en vara innanför Sveriges gränser där momsen är inräknad i priset om du inte köpt av paret i artikeln vill säga, som stoppat statens (alla medborgares) moms rätt ner i fickan.

Alla ni som inte tycker att de har gjort något fel när de inte betalat skatt och moms, fundera på detta:

Du har en bruttolön inkl. sociala avgifter på 40.000 kr och får du ut 20.000 kr netto. Du har då betalat 20.000 kr i skatt så att Sverige rullar runt med allt vad som krävs.

Paret på Tradera har stoppat allt i egen ficka och struntat i oss andra. Med tanke på att hon varit sömnlös/haft tid med att sälja för 1 miljon så har hon troligtvis dessutom fått bidrag/sjukförsäkring som vi andra betalat in skatt/premie för.

/Björne

2008-02-19 02:56:15

Gotti Gott, Bra att dom klämmer åt alla svart-
handlare på tradera, vi som företag , säljer på
tradera, har problem med priserna, varför skall en
del slippa betala momsen, svårt att konkurera på
lika vilkor.

Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: