v19 (18+3)

2009-12-29 19:55:31 ♥ I väntan på lillebror

 

Ingen höjdar bild men iallafall något ;)

Var ju några som ville se magen för att kunna gissa vad det kommer att bli.


Kroppen: Nu börjar du komma halvvägs genom graviditeten. Det kan vara bra att reflektera över sin livssituation och det som ska komma. Tanken förändras från ”nu är jag gravid” till att ”nu väntar jag barn”.

Blodvärdet sjunker och barnet behöver mycket järn. Nästan alla gravida kvinnor behöver ta järntillskott. Blodtrycket kontrolleras regelbundet på barnmorskemottagningen. Det är vanligt att det sjunker lite, eller stannar på samma nivå som tidigare. Om blodtrycket går upp kan det vara ett tecken på havandeskapsförgiftning.

Livmodern växer allt mer och magen börjar få en rund form i profil. Vissa kvinnor kan känna av foglossning omkring den här tidpunkten. Det kan yttra sig som en diffus värk runt bäcken och neråt låren. Under senare delen av graviditeten kan man få problem med ryggen, man kan till viss del motverka det genom allsidig kroppsträning som dessutom gör att man får bättre kondition.

Fostret: Små, ljusa hårstrån så kallade lanugohår täcker kroppen och till och med undersidan av fötterna. Det fina fjunet kan finnas kvar på vissa delar av kroppen efter födseln, t.ex på ovansidan av öronen. Ögonbrynen och ögonfransarna börjar markeras och på barnets fingertoppar finns helt unika fingeravtryck. Benen har nu kommit ifatt och är i rätt proportion till kroppen. Barnet ser ut som en färdig människa, i miniatyr.

 

Annah: Börjar tycka att veckorna går sådär galet fort nu och snart är det dax. Tyckte förra gången att det kändes som en evighet tills december men nu känns det som att det är maj imorgon haha. Annars mår jag väl hyffsat bra nu, lite foglossning och stelhet bara. Men har också haft en kramp i övre delen av magen ett par dagar nu, sådär så jag knappt kunnat röra mej, sitta eller ligga. Trodde ju att det var växt värk men inte BM som sa att jag skulle prata med doktorn istället. Så passade på att fråga idag när vi ändå var på 1års kontroll med Chloe. Han sa att jag skulle vila och avvakta ett tag till, men åååh. Jaja idag känns det faktiskt lite bättre så hoppas på att det försvinner helt tills imorgon. Alvedon, värme och annat klassiskt hjälper inte alls på det. Kanske att det kan vara någon muskelsträckning eller något sådant, gallan pratade doktorn om. Men det är ju på felställe och efter 4dygn borde det ju gått över?

 

 

 


Kommentarer
2009-12-29 21:52:46 http://mcmajjsan.blogg.se/

Ah det kan mycket väl vara gallan! Usch jag hoppas att du slipper det!!!

Maja
2009-12-29 21:54:55 http://malinsmix.blogg.se/

Gissar på en tjej till!

Malin-mamma till sam TÄVLA HOS MIG!
2009-12-29 22:52:31 http://sandlada.blogg.se/

Ja, det var ett tag sen jag lade upp bilder på henne. :-)



Jag är dålig på att gissa magar, och än har du ju ingen stor mage. Får se närmare v. 38 hur magen ser ut då om man kan ge sig på en gissning. :-)

Strumpan & Co
2009-12-29 22:52:36 http://mrslindaolsson.blogg.se/

Haha! Bra förklaring! Det är ju precis så det känns! Usch o fy! =(



Visst går veckorna fort med andra (eller tredje) barnet! Jag kommer ihåg när jag väntade Kevin så kändes det som jag va gravid i flera år. ;) Men Kelly, och denna i magen, går det jättesnabbt!Men det är väl kanske för att man har fullt upp hela dagarna nu. =)

Ha det bra!

Kram

Linda Olsson
2009-12-30 08:42:55 http://thewife.blogg.se/

Haha tycker jag ser heelt bäng ut i mörkt hår! ELler rött, eller med lugg. Nä, bäst att vara naturlig. ;) Jag färgar ju aldrig håret. Det bara är blondt, och kommer nog alttid vara det tills jag blir gråhårig, DÅ kan man ju börja färga. ;)

Wifie
2009-12-30 10:38:00 http://evamys.blogg.se/

GRATTIS PÅ 1ÅRS DAGEN!!

EVAMY - Livet med Alva och hockeyspelarn
2009-12-30 20:59:44 http://salkert.se

Fiiiin mage!

Oh gillar du when a man loves a women?

Johanna ♥ Blivande tvåbarnsmamma
2010-01-01 19:37:39

Jag hade problem med värk i övre delen av magen och de visade sig vara en mild variation av magkatär. Losec mups hjälpte mig jättemkt, åt tabletterna i ca 3 veckor sen var det bra så länge jag inte åt fet och stekt mat i typ 2 veckor till.

Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: