vecka 33+0

2010-04-11 20:18:24 ♥ I väntan på lillebror

Magen uppifrån sittandes i soffan.

Barnet

Många barn ligger nu med huvudet nedåt. Barnet lyssnar till mammans hjärtslag, magen som kurrar och andra kroppsljud. Inte konstigt att en del barn sedan har svårt att ligga själva i vaggan eller spjälsängen. De vill vara nära dig och lyssna till de här ljuden. De inre organen är nu färdiga, förutom lungorna. De behöver mogna ett tag till, de ska ju anpassas från vatten- till landlivet och luftfyllas när barnet kommer ut. Ögonens pupiller kan dras ihop och vidgas.

Vikt 2 350 gram.

 

Mamma

Livmodern tränar för förlossningen nu och du kan känna av det i form av förvärkar, en del svagare och andra kraftigare. En del känner du inte av alls, men du kan känna med handen utanpå magen att den plötsligt drar ihop sig och blir alldeles spänd. Är du omföderska brukar förvärkarna vara kraftigare än med första barnet, säkert känner du även av dem lite oftare. Livmodern är jättestor nu. Kommer du ihåg i början när magen var platt? Mycket har hänt sedan dess.

 

vecka 33 vs vecka 5

 

Egna funderingar: Ja men då fick vi ju svar på varför man haft så ont i helgen :) Tack för det vårdguiden!

Jag kände ju förvärkar rätt ordentligt med Chloe också så då är det väl inte så konstigt att jag känner dom ännu mera denna gång.

Undra om det gör ondare att föda andra gången också? haha Känner mej nog inte så nervös inför just att föda, bara att man ska spricka en massa, och mycket mer och värre än förra gången. Vet inte hur mycket det vart men vet att en läkare fick komma och sy och att det iallafall tog lite över en timme att tråkla ihop allt igen haha. Nej fy usch det är tur att det är värt det och att man vet att det går över efter några veckor ;) Börjar iallafall känna mej ordentligt stor och sprickfärdig nu, men konstigt nog så sover jag fortfarande bra. Med Chloe var jag tvungen att sluta sova på mage jättetidigt men nu kan jag fortfarande ligga lite halvt på mage och har massa andra sköna sovställningar att välja mellan(börjar dock försvinna nu). Chloe låg mera ut på sidorna och lillebror mera sådär mitt på som en melon.

 


Kommentarer
2010-04-11 20:26:22 http://www.catti.se

Nu närmar det sig! :)

Kattens

Mysmage :) Inte långt kvar nu.. Jag sover också bättre nu än sist. Då va ja upp flera ggr/natt för att kissa. Men nu så sover ja oftast rätt ok och går inte på toa förrens på morronen :D Tror ja är mycke tröttare denna ggn, är nog därför haha.

madde
2010-04-11 23:00:28 http://emmieliving.blogg.se/

Ja hua för att spricka!

Jag var inte så orolig för det INNAN BF, men så mitt i förlossningen blev jag döskraj och frågade vid var och varannan värk om jag spruckit (jag var rätt hög på lustgas)... Så knäppt!

Jag behövde inte sy så mycket och doktorn sa att jag troligen inte skulle spricka vid nästa förlossning så jag känner mig rätt cool inför nästa FL. PUH!



Nu är klockan så mycket så jag passar på att önska dig en happy start på nya veckan! ♥

Emmie
2010-04-12 09:59:36

Inte lågt kvar nu..Jossan kom i vecka 33 och nicke 32.=)

kram

2010-04-12 12:30:56 http://missmyself.blogg.se/

nu e jag igång igen :)

va fin du e! längtar tills jag får lite mage ;)

kramen!

Anonym
2010-04-12 16:53:08 http://majbebis08.blogg.se/

Sägs ju att det inte alls gör lika ont att föda andra barnet och det stämde verkligen på mig iallfall.

Matilda; 19år och Mamma till Mercedes & Leon
2010-04-12 16:54:38 http://dianasblogg.blogg.se/

Nu är det inte långt kvar, så fin din mage är! =)

Diana - Nybliven mamma ♥
2010-04-12 18:07:29 http://acarolinas.blogg.se/

oj vilken magge! snaaart har du en liten bebis, gud vad jag också längtar =)det ska väl vara ett mindre smärtsamt värkarbete/öppningsskede när man föder tvåan harjag hört, men själva utdrivningskedet kan göra ondare eftersom det går fortare...

du klarar det galant, pepp pepp!

carolina
2010-04-13 16:27:09 http://evamys.blogg.se/

jag börjar också oroa mig för förlossningen :P Fast de säger ju att de flesta får en bättre eller snabbare eller aa, förlossning än första gången. fast jag tyckte min var så bra så jag antar att jag bara kan få det värre! Haha..



jobbigt med massa förvärkar, hoppas jag slipper dom :) Hade inga alls med Alva.. fast allt är ju tidigare och jobbigare med andra :P

Evamy - Mamma till Alva och bebis i magen!
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: